пʼятниця, 2 квітня 2021 р.

 Тема уроку : Узагальнюючий  урок з теми « Хімічні реакції »


Мета : Узагальнити систематизувати знання учнів про хімічні реакції , їх класифікацію за різними         
         ознаками , закріпити навички складання окисно - відновних реакцій на основі електронного 
          балансу та навичок складання термохімічних рівнянь . Вдосконалювати навички
          самостійного отримання інформації  Виховувати толерантне ставлення один до одного під
          час групової роботи над хімічними  завданнями

Тип уроку : Узагальнення і систематизація знань

Обладнання : Картки – завдання , апаратура для перегляду відеоматеріалів.

План уроку
І Мотивація навчальної діяльності учнів
  Учням пропонується виконати такі завдання :
1. Харчові продукти довше зберігаються у вакуумних упаковках
2.      Аби пришвидшити випалювання залізної руди , її подрібнюють та розпорошують
3.      Улітку зростає  небезпека харчових отруєнь
4.      Термін служби мідних водопровідних труб значно більший порівняно зі сталевими
А.Зі зростанням температури швидкість
   реакції  збільшується
Б.Зі зменшенням концентрації реагентів 
   швидкість реакції зменшується
В.Зі зростанням площі поверхні контакту
   реагентів швидкість реакції   
   збільшується
Г. Каталізатори пришвидшують хімічні
   реакції
Д. Швидкість хімічної реакції залежить                  від природи реагентів.
1.      Встановити відповідність позицій двох термінів
( учні виконують у зошиті , результат озвучують )

Учитель : зараз ми згадали про залежність швидкості хімічної реакції від різних чинників , а саме
                 від природи реагуючих речовин, концентрації реагентів температури та площі поверхні
                 контакту реагентів
2.      Аби виготовити хімічну грілку у мішечок з водонепроникного матеріалу вміщують суміш купрум (ІІ) хлориду, порошку алюмінію та наповнювача ( деревні ошурки ). Після додавання води . Відбувається хімічна реакція , яка супроводжується виділенням теплової енергії
Класифікуйте цю реакцію за тепловим ефектом , запишіть її термохімічне рівняння

3CuCl2 + 2Al Н2О     3Cu + 2AlCl3 + Q

( учні записують рівняння реакцій в зошитах , один учень виконує на дошці )

Учитель : отже сьогодні ми узагальнимо ваші знання з теми « Хімічні реакції » оскільки під час
              вивчення теми приходимо до висновку , що природи хімічних реакцій та процесів , які
              відбуваються при цьому важливе для використання їх у житті людей , широко 
              використовуються в практичній діяльності Повторення навчального матеріалу сьогодні
              дозволить вам підготуватись до контрольної роботи

ІІ .   Повідомлення теми та завдань уроку
ІІІ . Узагальнення знань учнів.
      Для організації роботи на уроці учні об’єднуються в малі групи , причому по дві групи    
      одержують однакові  завдання з метою взаємоперевірки та взаємокоригування розв’язків ьта 
      відповідей


Завдання групи № 1

1.      Заповніть схему прикладами хімічних реакцій.

Хімічні реакції

Розкладу                       Сполучення                        Заміщення                             Обміну
( схема реакції)         ( схема реакції)                   ( схема реакції)                       ( схема реакції)


2.      Закінчіть рівняння та вкажіть тип реакції за кількістю і складом реагентів
                 
                    0
K Mn O4
P2 O+  H2O  =
Al + H2SO =
Mg ( OH )+ HNO3  =
Завдання групи № 2

1.      Допишіть речення :
Ø  Процес віддавання електронів –
Ø  Процес приймання електронів –
Ø  Атоми , іони або молекули , що віддають електрони називають –
Ø  Атоми , іони або молекули , що приймають електрони, називають –
Ø  Число електронів , які приєднує окисник , тобто дотримується –

2.      Визначити кількість електронів , відданих або приєднаних атомами , вказати процеси окислення та відновлення в таких схемах

а) P0 …           P-3
б) S -2 …6е       S х
в) Fe +2 …         Fe +3
г) N +5 +8e            N -3

Завдання групи № 3
1.      Закінчіть схеми
реагенти + теплова енергія           ….  реакція   ендотермічна        
реагенти                 продукти + …         реакція    ….
Дайте визначення поняття « Термохімічне рівняння »

2.      Класифікуйте хімічні реакції за тепловими ефектами
H+CL= HCL ;         H = -184,6Дж
CuO + C = Cu +CO ;  H =  +46 Дж
CH 4H2O = CO+3H2            H > 0



Завдання групи № 4
1.      Поясніть швидкість протікання реакцій і вкажіть чинники , які на неї впливають
Ø   у системі 2Mg (к) + О 2 ( 2 )           2Mg (к) ;   H > 0
Встановилась рівновага . Визначте , як вплинуть  на рівноважний стан
 а ) зниження t 0
 б )  каталізатор

Ø  у системі 2 СО ( 2 ) + О 2 ( 2)                  2 СО 2 (2)
Встановилась хімічна рівновага . Визначте як вплинуть на рівноважний стан
а) підвищення тиску
б) збільшення концентрації карбон (ІV) оксиду
       2.  Закінчіть рівняння реакції та вкажіть ознаки необоротних реакцій
                   Ва ( NO3 ) + NaCO3 =
                  HNO3 + KOH =
                  Mg + O 2  =                  + Q
         Групи представляють результати роботи , перевіряють і коригують відповіді одна одної
ІV . Узагальнення знань
V. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання роботи в групах та індивідуальної роботи кожного
          Добре знаємо
Маємо уявлення
Дізналися нове
Ø       - як класифікують хімічні реакції за кількістю і складом продуктів ;
Ø       -які речовини називають простими , а які складними
Ø       -що таке реагенти і продукти хімічної реакції
Ø       - що таке ступінь окиснення хімічного елемента у сполуці як його визначають
Ø       - що перебіг хімічних реакцій супроводжується певними зовнішніми ефектами , зокрема тепловими 
-Теплові ефекти під час розчинення і кристалізації
- оборотні та необоротні процеси під час розчинення та електролітичної диссоціації
- чим відрізняються оборотні реакції від необхідних
- чи змінюються ступені окиснення хімічних елементів унаслідок перебігу реакцій, як і чому це відбувається
- як за ознакою зміни ступенів окиснення класифікують хімічні реакції
- щл називають тепловим ефектом хімічної реакції
- як класифікують хімічні реакції за тепловими ефектами
Повторювально – аналітична бесіда за таблицею




VІ Домашнє завдання
1.      Повторення теми
2.      Підготуватися до контролю навчальних досягнень , розв’язати завдання
а)напишіть рівняння окисно- відновних реакцій методом електронного балансу , вкажіть окисник і відновник
Mg +HCl           Mg Cl 2 + H2
            KClO3 + P           KCl + PO5
               Cu Cl2 + Al           AlCl+ Cu
           HNO+ S              NO2     + H2SO4 + H2O
           б) розрахуйте теплоту , що поглинулась при утворенні 5,6 л.( н.у.) нітрогену  ( ІІ ) оксиду
           H+ O 2  =  2 NO         H = +180 ,7 кДж
3.      Завдання для необов’язкового виконання )
Підготувати слайд- колаж « екзо – і ендотермічні реакції в промисловості , побуті і живих організмах »







Немає коментарів:

Дописати коментар

                                                           STEM-весна 2024                                               Урок пізнаємо прир...